onsdag 11. juli 2012

Team-flyving eller ikke team-flyving...

 Selvbiografi av Stein-Are Skogeng.
Sesongen gurgler avsted, okkluderte fronter i kø hele sommeren og fan ikke i det hele tatt greid å ta vare på de sjansene eg har fått levert på et sølvfat. Har flere ganger landet iår mens resten av teamet har glidd avgårde enda det har vært igjen mye av dagen. Men noen få ganger greid å flydd til dagen ebbet ut eller ble helt død av gjenngroing...

Ka er best, fly i team eller alene, ja den diskusjonen er det mange svar å konklusjoner på. Men etter dårlige valg og dårlig dømmekraft sammen med andre vet eg 100% sikkert for min personlige flyving ka som funker best, alene rett og slett...

Men man skal ikke si att det er best, for enkelte flyr som fan ilag, det er bevist gang på gang. Starten ikke minst har mye å si når man skal fly ilag, man må rett og slett satse og starte samtidig, ikke med 10 min mellomrom, det funker sjeldent i mitt hode...

 Bildet: Trysilfjellet
Piloter som ofte flyr sammen får det godt å funke ilag, men eg som alltid har hatt egne mål og meninger, samt flydd 90% av mine distanseturer alene og får det ikke å funke særlig godt i team. Men skal ikke si att det ikke funker heller, når eg flyr sammen med Eirik(Mr. Nova) har vi jobbet godt ilag, han er villig til å dra i flekkan og eg er villig til å dra i flekkan, pluss att vi er ganske lik i tankegangen under flyvinga. Det gjelder f.eks smarte valg, selv om det er ganske øde og forlatt et godt stykke fremover i løypa.
Bildet: Blåhø i bakgrunnen(Vågå)
Min personlige konklusjon som eg sitter inne med til nu iår er att eg trives best alene på distanse-tur og tar bedre valg da. Ka sesongen gir videre får vi se, men noe kjemping i toppen for meg personlig er toget godt veldig langt ifra meg.

Her bøsta eg rett over Trysilelva rett sør for Jordet, var så forbanna att eg kunne sprenge hele verden sønder og sammen, men besinnet meg og ringte til en kompis om han ville kjøpe vingen, ja sa han... Fløy en L vinge tidligere iår på 28kvm som eg følte eg ble litt stor i trange bobler, byttet dem i en ML som var 3 kvm mindre, hendling ut av fan og meget god på trange bobler. Men ble en god del overvekt på maksgrensa, især når eg tok med niste, drikke, tusen kart og samekviven ble glien vestentlig dårligere med opp til 6-7 kg overvekt. Skal ikke skylde på vingen, men når du gang på gang kommer frem til neste boble og alltid er lavest er det umulig dårlig linje som har skylda bestandig.

Men sakk av og hvil i fred; få tilbake distansehumøret Stein-Are og gled deg til nyvingen kjem i neste uke. Åååååå fy fan det blir deilig å få en kvm større enn ML vingen som eg hadde og i tilegg en god del større sideforhold, jett om skal få flygleden igjen:-)

Nå har eg klagd nok på meg sjøl, men eg vil virkelig ta av meg hatten for de andre i teamet, dem gjør det godt og løpet er ikke helt kjørt enda om det blir noe distansevær, Jon leder i teamet og har tre turer allerede over 100 km+. Planen for neste goværsperiode er spikret, og som vi håper kjem om ikke så alt for lenge selv om langtidsvarslet ikke er av det flotteste. Men sånn har det stort sett meldt hele sommeren, men vær du sikker, det dukker opp et høytrykk snart:-):-):-)

En oppsumering av teamet til nå iår(12-7-12) på fridistanseligaen:

3.plass: Jon Grande Dahl-465 km.
4.plass: Eirik Johansen 448 km.
7.plass: Øyvind Bratberg: 419 km.
8.plass: Stein-Are Skogeng: 394 km.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar