torsdag 4. april 2013

Andre Team Longus tur iår...

Turen idag gikk igjen til Espesetra i Heidal, god SMHI-melding gjorde oss optimistisk. Men bakvind og igjengroing på starten gjorde oss litt paff, vi hadde også deklarert 115 km.

Alle bilder: Tove,  S-A
Fly-kongen Øyvind var blid som ei sol idag, forventningene til han og oss andre var hvertfall tilstede når vi satt i bilen på tur oppover Gudbrandsdalen. men etterhvert som vi nærmet oss Sjoa så vi mye skyer som grodde, men vi sa ikke noe om det til hverandre.

Eirik og Stein-Are rigger i egne tanker om himmelen over oss, men det gjelder og stå klar når det puffer inn. Bakvinden regjerte mye mere enn sist(2 dager siden) vi var her og flydde, det var ingen sterke syklyser i det hele tatt. Selve sky-drifta så faktisk helt rett(N-V) ut fra start, så vi var no litt optimistisk mens vi klargjorde utstyret.

Vi startet alle tre nesten på likt og sleit med og komme oss opp, tru aldri eg ha hatt det sånn i Heidal før. Vi måtte ut i dalen mot venstre for og få fatt på noe, men kom ikke høyt. Tulla att og frem alle tre og fant noe på sørsiden av fjellveggen som vender mot Sjoa/brua, her klarte eg å Eirik å gripe fatt i noe som lignet ei boble, Øyvind datt av her.

Men det var vanskelig, vi kunne ligge klint opp til hverandre og bare en av oss fikk tak i løftet mens de andre bare fikk "tomrom", rare greier. Men Eirik og meg fulgte sånn passe hverandre til le-bobla på Vinstra, der skiltes vi. Eg var lavt, og nede i 6 km/t på vei mot kanten på le-sida, hadde noen tanker oppi hodet korsen dette skulle gå. Fikk fatt i nokka trøblete greier og ble slengt og gynget i alle retninger, men holdt vingen klappfri, så det gikk på et vis.
 
 Bildet: Mot Kvitfjell...
Kom meg over dalen til skyggesia, så Eirik fulgte solsida. Fikk driftere og le på diverse plasser på skyggesida, Eirik så eg ik mere. Kom meg lavt(som vanlig) mot fjellrekka mellom Hundrop-Ringebu selvfølgelig på skyggesia igjen. Gud hjelpe meg, nu snakka eg med meg selv og ba om løft, fikk det rett øst av Ringebu og kom meg opp igjen, så Eirik foran meg igjen.

 Bildet: Mot Tretten på skyggesia.
Nå var alt grodd igjen, hadde mista Eirik igjen og bygene gikk rundet meg hele tia. Ville ikke oppi skya, gjenngrodd overalt, stoppa og skru hver gang på 1700moh. Men de fineste boblene fikk eg etter att sola forsvant og kurset mot Tretten. Fikk beskjed på radio om att Eirik hadde landa sør om Fåvang og Øyvind på Vinstra. 

Da var det bare og slite det eg klarte videre, kurset sør for Tretten i svingen langs elva og game E6. Kom meg humpanes rundt på et vis i flere typer vindskjæringer, og greide å snike meg mot Øyer langs elva.

Landet øst for elva på Øyer ved siden av et sagbruk i skikkelig råtten snø. Gjenget kom kjørende ca. 5 min etterpå og hadde fulgt ferden min rundt "svingen" fra Tretten til Øyer. Lengste tur på meg iår, gjenget var happy og fornøyd med dagen, vi konstaterte att det ikke var silkeføre idag. Og tusen takk til vår trofaste hentesjåfør/følgebil Tove.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar